Sunday 4 March 2018

"Bila Saya Selesai Mandi, Bapa Mertua Suka 'Ceroboh' Masuk Bilik Saya". Tolong, Apa Patut Saya Buat?


Berkahwin sudah menjadi satu fitrah buat semua orang tidak kira lelaki mahupun perempuan. Alam perkahwinan yang indah sememangnya impian setiap orang bahkan dari kecik lagi ada yang sudah mula merancang tentang masa hadapan mereka sehingga lengkap senarai ciri-ciri pasangan hidup yang diidami. 

Namun begitu, hidup tak sentiasa indah, langit tak sentiasa cerah, ikatan perkahwinan yang terjalin selalunya tidak akan terlepas dari ujian dan cabaran yang sentiasa mendatang dari pelbagai arus. Kali ini, penulis kongsikan luahan seorang isteri yang telah beberapa tahun berkahwin dengan suami yang tercinta, namun berhadapan dengan satu masalah yang agak rumit juga untuk kita renungkan. 

"Sejak berkahwin tiga tahun yang lalu, saya dan suami tinggal di rumah bapak mertua saya. Masalah yang saya hadapi adalah bapa mertua saya suka masuk ke bilik saya secara tiba-tiba tanpa mengambil kira keadaan saya yang berada di dalam bilik. (Bilik saya tidak ada pintu cuma ditutupi dengan langsir.)." Luahan seoarang isteri ini kami temui di Facebook melalui satu page yang berkisar masalah rumah tangga. 

Menurut wanita tersebut, bapa mertuanya menggunakan alasan untuk melihat cucu atau ingin mengambil cucu apabila masuk ke biliknya secara tiba-tiba. Sehinggakan pada awal pagi juga dia melalukakan hal yang sama. 

Wanita tersebut juga mengatakan dia ada mengatakan hasrat kepada suami untuk tinggal berasingan, namun oleh kerana ibu mertuanya sedang sakit tenat dan tiada siapa akan menjaganya, menjadi satu halangan untuk dia dan suami tidak tinggal bersama mertua. 

Satu lagi sikap yang wanita ini tidak gemari dengan bapa mertuanya adalah, dia suka menyelak langsir bilik untuk melihat keadaan di dalam bilik. 

"Adakala, dia sudah tahu saya baru sahaja selesai mandi, namun dia tetap menyelak langsir untuk melihat saya di dalam bilik. Saya sekarang sedang mengandung lapan bulan, sering kali saya merasa pitam, jadi setiap tengah hari saya akan berada di dalam bilik. Namun, bapa mertua sering menyelak langsir untuk melihat saya di dalam bilik, saya merasa segan apabila ada orang melihat saya berkemban." 

"Saya sudah beberapa kali berbincang dengan suami tentang perkara ini. Suami cuma menjawab ayahnya hanya menganggap saya sebagai anaknya. Tapi saya pula tidak selesa dengan keadaan ini. Kami sering bergaduh oleh kerana perkara ini." 

"Tambahan pula, ibu mertua sering kali masuk campur hal urusan rumah tangga saya dan suami. Disebabkan masalah ini, saya sering menangis boleh dikatakan setiap hari. Apa patut saya buat?"


from Sehinggit Media http://ift.tt/2H5Vr1b
via Merah Hati Cintaku

from Merah Hati Cintaku http://ift.tt/2tjOreO
via merahhaticintaku.blogspot.my

No comments:

Post a Comment