Tuesday 3 April 2018

Bomba Berusia 21 Tahun Itu Mati Semasa Bertugas, dan Ayahnya Menolak Sumbangan RM270,000 Kerana Satu Alasan Ini….Sungguh Mengharukan!


Baru-baru ini, anggota bum dari Hsinchu County, Taiwan, Lin Yongxuan, 21, meninggal dunia dalam kemalangan semasa bertugas.


(Lim Ying Xuan)

Setelah mengetahui kejadian tersebut, pengelola e-commerce, Mr. 486 (Chen Yan-chang) menyatakan akan menyumbangkan 2 juta NTD (sekitar 270000 ringgit) kepada keluarga Lin Yongxuan.

Namun, anggota keluarganya menolak, alasannya “Lin Yingxuan masih muda, belum menyumbangkan apa-apa pun kepada masyarakat.

Saya merasa sangat malu dengan hal yang berlebihan ini, apalagi saya dan istri juga masih punya pendapatan, jadi kami tidak boleh menerimanya, tapi terima kasih atas perhatian dan kepedulian dari semua lapisan masyarakat,” kata ayah Lin Yong xuan.

Sikap rendah hati dan ketegaran ayah Lin Yongxuan itu membuat orang kagum dan tersentuh.

Setelah mendapat penolakan sumbangan dari anggota keluarga Lin Yongxuan, Mr. 486 (nama samaran di internet) atau Chen Yan-chang mengatakan: “Yang saya sumbangkan itu bukan wang semata, melainkan wujud penghormatan terhadap sesama saudara kita dalam pasukan pemadam kebakaran.”

Karena ayah Lin Yongxuan menolak sumbangan itu, dia memutuskan menangani dana sumbangan itu dengan dua cara.


(Ayah Lim Ying Xuan)

Pertama menyumbangkan wang itu ke pasukan pemadam kebakaran Hsinchu, Taiwan, untuk membeli perlengkapan peralatan pemadam kebakaran, dan yang kedua menyumbangkan ke – 50 rumah asuhan atas nama Lin Yongxuan.

Sementara itu, ketua pasukan pemadam kebakaran setempat mengatakan bahwa kerana ketulusan Mr. 486,

dia juga mencadangkan bahawa ahli keluarga Lin Yongxuan menganggapnya lebih baik, mungkin ada cara lain untuk menukar sumbangan dalam bentuk cinta yang lebih besar.

Selepas perbincangan lanjut, ayah Lin Yongxuan akhirnya bersetuju menerima sumbangan itu, dan menyumbangkan rm270000 kepada orang lain yang memerlukannya lebih. Beliau juga berkata beliau akan berterima kasih kepada En. 486 untuk sumbangannya.


Walaupun ibu bapa Lin Yongxuan kehilangan anak mereka yang dikasihi, namun mereka masih boleh menjadi rendah hati dan tetap teguh, mengubah sumbangan yang diterima dalam bentuk cinta yang lebih besar untuk masyarakat. Ia menakjubkan!

Sumber: Era Baru


from Sehinggit Media https://ift.tt/2EepstP
via Merah Hati Cintaku

from Merah Hati Cintaku https://ift.tt/2H8Xd2K
via merahhaticintaku.blogspot.my

No comments:

Post a Comment