Tuesday 4 April 2017

Mangsa Rogol Akan Mempunyai Kehidupan Yang Lebih Baik Jika Mereka Berkahwin Dengan Perogol Mereka - MP Gelugor


KUALA LUMPUR: Mangsa rogol boleh mempunyai peluang untuk menjalani kehidupan yang sihat dan baik jika mereka berkahwin perogol mereka, Tasek Gelugor Ahli Parlimen Datuk Shabudin Yahya memberitahu persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Menurut beliau, kanak-kanak perempuan berusia antara sembilan hingga 12 tahun adalah "dari segi fizikal dan rohani" bersedia untuk perkahwinan.

"Mereka mencapai akil baligh pada usia sembilan atau 12 dan pada masa itu, keadaan fizikal badan mereka sudah serupa dengan mereka yang berusia 18 tahun.

"Sebagai seorang isteri yang telah dirogol, jika dia boleh berkahwin (perogol) dia tidak akan pergi melalui apa-apa masa depan yang suram.

"Sekurang-kurangnya dia mempunyai seseorang yang boleh menjadi suaminya. Jadi, ini akan menjadi penawar kepada masalah sosial," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Kanak-Kanak Kesalahan Seksual di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika membantah pindaan kepada rang undang-undang yang dicadangkan oleh DAP Kulai MP Teo Nie Ching yang mahu rang undang-undang itu dipinda juga menjelaskan ketidaksahan perkahwinan kanak-kanak.

Pindaan yang dicadangkan telah mengundi ke bawah dan rang undang-undang itu kemudiannya diluluskan tanpa perubahan besar.

Dalam menjelaskan lagi sebab bagi pendapatnya, Shabudin menegaskan bahawa ia juga tidak adil untuk menganggap bahawa seseorang yang melakukan kesalahan seksual akan terus menjadi seorang yang jahat.

"Mungkin dia bertaubat, atau menyesal. Adalah lebih baik untuk mempunyai orang-orang yang menyesal dan bukannya orang-orang yang tidak menyesal.

"Jadi dalam kes ini, janganlah kita meletakkan andaian bahawa orang itu akan kekal buruk. (Perkahwinan) boleh menjadi klausa keluar bagi masalah ini," katanya.

Bekas hakim mahkamah Syariah mempertahankan undang-undang yang sedia ada yang membolehkan kanak-kanak yang hendak berkahwin selagi ibu bapa atau penjaga mereka mendapatkan kebenaran daripada Mahkamah Syariah.

Sumber: NST


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2oAAplA
via IFTTT

from Merah Hati Cintaku http://ift.tt/2oY4yYE
via merahhaticintaku.blogspot.my

No comments:

Post a Comment