Tuesday 4 July 2017

Cara Negro Pasang Perangkap Gadis Melayu..Mohon Share!!!


DENGAN kepakaran ‘mengalun’ ayat cinta menerusi e-mel dan laman sosial, sebahagian warga Afrika yang kononnya berkunjung ke negara ini sebagai pelancong atau pelajar dikesan memerangkap golongan wanita pertengahan usia bermodal tebal untuk mendapatkan wang mudah.

Kebiasaannya mereka menggunakan gambar lelaki berkulit putih untuk menjerat mangsa, di samping menggoda dengan menggunakan kata-kata cinta dan rayuan.

Selepas pasti mangsa berada dalam genggamannya, mereka mula bertindak dengan memberitahu mangsa kononnya mahu mengirim bungkusan bernilai ribuan ringgit kepada mangsa.

Dalam tempoh beberapa hari kemudian, mangsa akan menerima panggilan daripada individu yang menyamar sebagai pegawai kastam dan memaklumkan barangan yang dikirim itu dikenakan cukai.

Lebih licik, warga Afrika terbabit bersekongkol dengan wanita tempatan yang menyamar sebagai pegawai kastam dan bertutur dalam bahasa Melayu bagi meyakinkan mangsa.

Tidak cukup dengan itu, mangsa juga akan menerima panggilan telefon daripada individu yang mendakwa mereka dari pejabat kedutaan dan pihak kurier serta menyatakan kiriman perlu dikenakan caj tertentu.

Individu yang membuat panggilan itu akan memaklumkan bahawa mangsa perlu membayar sejumlah wang sebelum kiriman berkenaan sampai di tangan mangsa.

Mangsa yang terpedaya akan memasukkan jumlah dikehendaki ke dalam beberapa akaun berbeza milik warga tempatan sehingga dalam tidak sedar mereka ditipu sehingga ribuan ringgit.

Mangsa hanya akan menyedari ditipu apabila barang dikirim tidak sampai ke tangan mereka walaupun sudah menjelaskan bayaran berkenaan.

Modus operasi penipuan bungkusan paling popular membabitkan ‘Awang Hitam’ itu didedahkan Ketua Penolong Pengarah (Operasi) JSJK Bukit Aman, Asisten Komisioner Rohaimi Md Isa dalam temubual eksklusif bersama Metro Ahad di pejabatnya, baru-baru ini.

Penipuan seumpama itu adalah sebahagian besar daripada 385 kes penipuan yang direkodkan JSJK Bukit Aman dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini membabitkan kerugian RM7.45 juta.

Jumlah kes itu membimbangkan kerana ia meningkat hampir sekali ganda berbanding 265 kes dan kerugian berjumlah RM7.02 juta dalam tempoh sama tahun lalu.

Rohaimi berkata, Kuala Lumpur mencatat jumlah kerugian paling banyak dalam tempoh enam bulan tahun ini iaitu sebanyak RM2.5 juta yang membabitkan 75 kes.

Katanya, mereka menjalankan kegiatan penipuan dengan menggunakan pelbagai cara, terutama melalui bungkusan dan black money.

“Dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, sejumlah 89 individu yang terbabit dalam kedua-dua penipuan ini ditangkap.

“Malah, penipuan melalui bungkusan juga dilihat semakin berleluasa sejak tiga tahun kebelakangan ini berdasarkan jumlah tangkapan yang direkod dalam tempoh itu apabila ia semakin menghampiri jumlah keseluruhan 120 tangkapan kes sepanjang tahun lalu,” katanya.

Berdasarkan siasatan, warga Nigeria didapati aktif menjalankan kegiatan penipuan menerusi bungkusan ini dengan jumlah tangkapan sebanyak 68 kes sepanjang tahun lalu diikuti dengan warga Afrika Selatan, 37 tangkapan.

Bagaimanapun, jika dulu penipuan black money sering dikaitkan dengan warga Afrika, trend berkenaan dilihat semakin menurun sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Berdasarkan statistik yang direkod, jumlah tangkapan individu yang terbabit dalam kegiatan itu adalah 24 orang pada tahun lalu dan hanya enam tangkapan dilakukan sehingga Jun tahun ini.

Walaupun jumlah tangkapan dilihat semakin menurun, kegiatan itu dipercayai masih aktif apabila sindiket black money mensasarkan ahli perniagaan yang inginkan keuntungan berlipat kali ganda sebagai mangsanya.

Mangsa yang kelabu mata mudah terpedaya dengan kegiatan ini yang kononnya dapat ‘mencuci’ sehelai kertas dan bertukar menjadi wang dolar Amerika Syarikat.

Dakwa mereka, teknik itu digunakan oleh Amerika Syarikat untuk membantu negara miskin di benua Afrika bagi meningkatkan nilai mata wang negara itu.

Mangsa akan ditunjukkan teknik ‘mencuci’ wang berkenaan bagi meyakinkan mangsa untuk membuat pelaburan.

Selain penipuan bungkusan dan black money, ada beberapa penipuan yang membabitkan golongan ini, antaranya menggunakan wasiat pusaka, tawaran kerja dan loteri.

Seiring dengan peredaran masa dan ledakan teknologi, penjenayah lebih selesa melakukan penipuan ini menerusi Internet, termasuk menggunakan laman sosial seperti facebook, twitter dan tagged.

Banyak faktor dikenal pasti mendorong golongan berkenaan melakukan kegiatan jenayah sedemikian di negara ini antaranya pemberian kemudahan Visa Sewaktu Ketibaan (VOA) kepada pelancong.

Visa yang diperkenalkan bagi menggalakkan kedatangan pelancong ke negara ini sempena Tahun Melawat Malaysia 2007 itu disalahgunakan oleh segelintir pelancong untuk melakukan kegiatan berkenaan.

Rohaimi berkata, langkah kerajaan memansuhkan visa berkenaan yang berkuat kuasa 16 Ogos lalu dilihat sebagai satu langkah positif untuk mengekang penularan jenayah itu.

Katanya, pemberian visa berkenaan mendorong pelancong masuk ke negara ini untuk melakukan pelbagai jenayah dan tinggal melebihi masa ditetapkan.

“Sebelum ini, jenayah ini tidak pernah wujud di Malaysia tetapi dibawa masuk oleh pelancong sehingga menjadi trend membimbangkan di negara ini.

“Golongan ini biasa melakukan kegiatan jenayah terbabit di negara mereka dan bertindak ‘memperluaskan’ aktiviti mereka ke negara luar,” katanya.

Dengan pemansuhan visa itu, beliau menjangkakan jumlah kes jenayah membabitkan pelancong asing akan menunjukkan penurunan.

Bagaimanapun, sukar untuk membanteras kegiatan ini secara keseluruhan kerana negara tidak mengamalkan penggunaan sistem biometrik yang dapat merekod dan mengawal kemasukan pelancong asing secara meluas.

“Pelancong asing yang didapati terbabit dalam kegiatan jenayah akan disenaraihitamkan daripada memasuki negara ini, namun ada di antara mereka bijak dengan memasuki negara ini semula menggunakan pasport orang lain.

“Kita sukar mengesan golongan ini kerana tiada sistem dapat mengesan pergerakan keluar masuk mereka secara sistematik,” katanya.

Bagaimanapun, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein pada 22 Ogos lalu memaklumkan sistem berkenaan akan diperluaskan penggunaannya menjelang bulan depan.

Inisiatif itu dilihat sebagai satu daripada langkah untuk mempertingkatkan sistem kawalan keselamatan sedia ada di Jabatan Imigresen, sekali gus dapat memantau kemasukan dan pergerakan warga asing.

Menerusi sistem itu, status warga asing boleh diketahui apabila mereka memohon visa pelancong, visa pelajar serta permit kerja.

Warga asing yang didapati pernah melakukan jenayah akan dihalang daripada memasuki negara ini, sekali gus dapat membendung penularan kegiatan jenayah.

Namun, usaha kerajaan dan pihak berkuasa tidak mencukupi jika orang ramai di luar sana membuka ‘ruang’ kepada penjenayah itu untuk menjadikan mereka sebagai mangsa.

Orang ramai dinasihatkan supaya tidak sewenang-wenangnya mempercayai apa juga tawaran mencurigakan menerusi panggilan telefon, e-mel, laman sosial mahupun khidmat pesanan ringkas (SMS).

Katanya, mereka sepatutnya menyiasat terlebih dulu individu yang menawarkan pelbagai bentuk pelaburan dan hadiah sebelum menyatakan persetujuan.

Sikap individu yang tamak, mudah mempercayai orang luar dan tidak sensitif dengan keadaan sekeliling menjadikan mereka sasaran dan mangsa sindiket penipuan ini.

Malah ada mangsa memberitahu,, mereka tidak pernah mengetahui mengenai sindiket penipuan ini walaupun ia dipaparkan di dalam media.

Sumber: Harian Metro


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2tkHXJm
via IFTTT

from Merah Hati Cintaku http://ift.tt/2tHlCYj
via merahhaticintaku.blogspot.my

No comments:

Post a Comment