Tuesday 25 July 2017

TERKINI !!! Sudah 21 Angka KORBAN Maut Saat Memperjuangakan Masjid Al-Aqsa Buat Ramai GERAM !!!


Gerakan intifadhah Al-Quds berkobar-kobar untuk melawan penyekatan Masjid Al-Aqsa oleh pemerintah Zionis Israel. Sekatan itu menjadi satu tempat “bahan bakar “yang menaikkan semangat kepada rakyat Palestin atas terhadap kebiadaban Israel selama ini.

Gambar Sekadar Hiasan

Sementara itu, warga Palestin berkumpul melakukan aksi protes atas tindakan suka hati Israel terhadap Al-Aqsa, diantaranya dengan menempatkan pintu elektronik bagi jama’aahnya.

Dalam perkembanganya, sejumlah mangsa kegananasan tentera zionis terus berlaku. Aksi intifadhah terus menyala di kota ke selama tiga bulan sehingga kini Julai 2017 ini. Tercatat 21 orang syahid yang membunuh tiga tentera Zionis dan melukai 32 orang lainya di sejumlah tempat di Tepi Barat dan Al-Quds.

Taktik Peperangan

Di Ramallah dan Tepi Barat tiga kawasan Zionis tewas akibat aksi hebat yang dilakukan oleh pemuda Palestina, Umar Al-Abad di kawasan Halimish, Ramallah.

Sementara itu, di kawasan Masjid Al-Aqsa y, 12 tentera Zionis terluka dengan luka teruk dalam pemberontakan di kawasan gerbang Al-Asbat akibat penutupan pintu elektronik di sejumlah pintu Masjid Al-Aqsa.

Di tempat yang lain, lima rakyat Palestin mengalami cedera parah akibat lontaran bom molotov dan kebakaran di Bet Eil, kota Ramallah.

Manakala di Hebron, tercatat tiga orang Zionis juga menjadi korban, kumpulan Palestin yang juga melakukan kawalan di Rafat Harbawi, dekat Bet Ainun. Dua orang polis cedera akibat keganasan dengan pendudul Palestin di dekat gerbang Al-Hittah, daerah Silwan Al-Quds.

Dua tentera Zionis juga terluka akibat lemparan batu di kompleks Thursina, kota Al-Quds. Tiga tentara Zionis terluka kesan lemparan batu di Kamp Jalzun dan Isawiyah, kawasan Silwan.

Sementara itu, di daerah Taqwa, seorang tentera Zionis mengalami luka sedang, akibat lemparan batu warga dalam pergaduhan itu dengan warga di daerah tersebut. Manakala di Qalandia, dua tentera Zionis juga luka akibat lemparan bom molotov dalam insiden tersebut di sepanjang pintu perlintasan antara Al-Quds dan Ramallah.

Selama 3 bulan hingga Julai 2017, sejumlah kelompok pemuda Palestin dari Tepi Barat menyerang pondok pengawal tentara di Tepi Barat dengan tiga kawasan darat dan sekitar di Kamp Savet dan dkampung nabi Soleh, menurut laporan tiada kematian yang berlaku.

Terjadi dua kali serangan yang dilakukan terhadap pondok polis sekitar makam Nabi Soleh dan Ummu Sahafa. Sementara Zionis tidak mengakui adanya korban atas aksi penyerangan ini.

Senarai intifadhah Al-Quds melaporkan, selama tiga bulan sehingga Julai 2017 tercatat enam syuhada Palestin gugur syahid di Tepi Barat dan Al-Quds. Mereka adalah:

1. Muhammad Husain Tanukh (26 tahun) asal Taqwa Betlehem. Ia meninggal dunia ketika berjaya menikam seorang tentera,kemudian ditembak dari jarak jauh.

2. Rafat Nadzami Harbawi (29 tahun) asal Hebron. Ia meninggal selepas membunuh 3 tentera zionis.

3. Umar Ahmad Kholil Thairawi (34 tahun) asal Kfar Ain. Dia meninggal dunia beradu dengan tentara Zionis di kampung Nabi Sholeh, Ramallah

4. Muhammad Mahmud Syaraf (17 tahun) asal Rasul Amud. Ia meninggal dunia akibat tembakan peluru Zionis dalam kawasan kota Al-Quds

5. Muhammad Hasan Abu Ganem (21 tahun) asal Al-Quds. Ia di bunuh dengan tentera di daerah Al-Quds.

6. Muhammad Lafi asal daerah Abu Des. Ia gugur syahid dalam perjuangan dengan tentera Zionis di daerah tersebut.

Menurut laporan rasmi menyebutkan, 378 orang mengalami kecederaan di tembak peluru dan tajam. Sementara ratusan lainya mengalami sesak nafas dan penganiayaan Zionis dalam 137 konfrantasi di Tepi Barat di 137 titik perjuangan terhasil. (Pusat Informasi Palestin)

Sumber: http://erabarus.com


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2uVnM7U
via IFTTT

from Merah Hati Cintaku http://ift.tt/2vHL66r
via merahhaticintaku.blogspot.my

No comments:

Post a Comment