Saturday 4 November 2017

Mengapa Kebanyakkan Orang Kaya di India Berkulit Cerah, Sedangkan Orang Miskin Berkulit Gelap? Ternyata Alasannya Kerana Kejadian Yang Megejutkan Terjadi 3000 Tahun Lalu…


Banyak berita dan filem tentang India di TV, tetapi anda akan mendapati fenomena yang sangat menarik: golongan kaya biasanya putih, golongan miskin berkulit gelap. Mengapa?

India adalah negara di mana perbezaan antara orang kaya dengan golongan miskin sangat jauh. Orang kaya biasanya tinggal di kawasan seperti ini.


Sementara itu, golongan miskin tinggal di tempat seperti ini.


Kaya dan miskin tidak didefinisikan oleh warna kulit mereka, tetapi sistem yang diterapkan 3000 tahun yang lalu.


3000 tahun yang lalu, orang Aryan putih Amerika memerintah kaum India asli yang hitam. Selama beberapa abad, Aryans mengembangkan tentera mereka dan secara beransur-ansur menguasai seluruh India Utara.


Untuk mempertahankan pemerintahannya, mereka menciptakan sistem Varna untuk melindungi kesucian kaum mereka. Hitam diklasifikasikan dalam kasta yang rendah, sementara orang kulit putih dikategorikan dalam kasta tinggi. Sistem ini membahagikan orang kepada empat kasta, iaitu Brahmin, Kshatriya, Wesias dan Sudra.


Tahap pertama adalah Brahmana. Tahap ini mempunyai status tertinggi dan mendapat pendidikan dan ibadah.

Kshatriya adalah peringkat kedua. Mereka adalah samurai dan bertanggungjawab untuk pentadbiran dan operasi.


Wesias adalah orang awam dan tahap ketiga. Secara amnya, Wesias menjalankan perdagangan komersial.


Tahap terendah adalah Sudra. Mereka terlibat dalam bidang pertanian dan kerja yang terlibat dengan fizikal.

Sebagai tambahan kepada empat kasta ini, masih terdapat kasta di luar sistem varna, yang juga disebut “haram to touch” yang dipanggil Dalit.Dari segi sejarah ia telah dilarang melakukan apa-apa kerja kecuali pekerjaan yang paling rendah. Mereka juga dikenali sebagai belum berkahwin. Kebanyakan Dalits adalah hitam dan menjadi hamba.


The Aryans secara semula jadi tergolong dalam kasta Brahmin. Mereka yang berhijrah dari Nepal dan di tempat lain, serta penguasa India Utara asli, tergolong dalam kasta Kshatriya.


Tidak ada perkahwinan antara perbezaan kasta, mereka yang ingin berkahwin mesti datang dari cinta yang sama. Lelaki dengan kasta tinggi boleh berkahwin dengan wanita dari kasta rendah, tetapi anak-anak mereka tidak boleh dilihat oleh orang lain. Oleh itu, apa yang kita lihat sekarang adalah dari apa yang berlaku 3000 tahun lalu. Orang kaya biasanya putih, sementara orang miskin umumnya gelap.


Selepas kemerdekaan India, perlembagaan menghapuskan sistem Varna.Malah, keadaan itu tidak banyak berubah.


Sebagai contoh, pada tahun 2008, selepas banjir di Araria (tempat di mana Dalit digunakan untuk hidup), India, mangsa tidak dibantu oleh kerajaan tempatan menyebabkan banyak kematian.


Tidak disangka-sangka yah … Itulah sebabnya. Jangan lupa SHARE artikel ini kepada rakan-rakan anda!

Sumber: http://www.cerpen.co.id


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2zyLw4A
via IFTTT

from Merah Hati Cintaku http://ift.tt/2lQQaol
via merahhaticintaku.blogspot.my

No comments:

Post a Comment