Sunday 5 March 2017

Inilah 10 Manfaat Petai Yang Ramai Masih Tak Tahu !! SEBARKAN..


Buah petai sebenarnya mempunyai kandungan gizi yang sangat besar serta manfaat yang sangat banyak. Petai mempunyai kandungan 3 type gula semulajadi iaitu fruktosa, glukosa dan sukrosa yang berkombinasi dengan kandungan serat. Paduan berikut masa lalu menghasilkan zat kuasa yang berupa serta-merta walau demikian cukup besar dan tahan lama.

MANFAAT PETAI YANG RAMAI MASIH TAK TAHU

Terkecuali mempunyai kandungan 3 jenis gula semulajadi di atas, buah petai juga mempunyai kandungan beberapa zat pemakanan yang berguna untuk kesihatan seperti karbohidrat, Vitamin A, zat besi, dan Mineral.

Pengambilan buah petai dalam jumlah yang lumrah mempunyai sangatlah banyak faedah dan faedah. Tersebut di sini beberapa faedah buah petai untuk tubuh:

1. Tingkatkan Kemampuan Otak
Satu kajian dikendalikan pada 200 pelajar di bandar Twickenham, sebelah barat kota London dengan membiasakan mereka makan buah petai waktu sarapan pagi, masa rehat dan masa makan tengah hari sehari-hari. Pada akhirnya, 200 pelajar ini boleh lulus sekolah dengan mudah. Penyelidikan itu tunjukkan bahawa kandungan mineral kalium yang ada pada petai sangat tinggi. Kalium bertindak tingkatkan kekuatan otak serta menambah kepekatan dalam fikirkan.

2. Tingkatkan Tenaga
Kandungan gula semulajadi pada buah petai berupa fruktosa, glukosa dan sukrosa yang berkombinasi dengan serat dengan cepat boleh menghasilkan zat kuasa. Satu kajian mendedahkan bahawa dengan mengambil dua jumlah petai boleh berikan kuasa yang cukup untuk lakukan bermacam aktiviti berat sepanjang satu 1/2 jam. Tidak menghairankan apabila petai sangat disenangi sebahagian atlet sukan.

3. Menangani Kemurungan
Satu di antara kandungan buah petai yakni tryptophan, iaitu sejenis protein sebagai zat awal serotonin. Kandungan itu membantu otak jadi enjoy, lakukan pembaikan keadaan badan serta merangsang orang semakin bahagia. Satu organisasi perundingan kesihatan, MIND pernah kerjakan penyelidikan pada beberapa pesakit kemurungan. Sebahagian besar mereka merasa tambah baik setelah rajin mengambil buah petai.

4. Mengelak Anemia
Anemia yakni berkurangnya sel darah merah atau mengecut jumlah hemoglobin dalam darah. Apabila tanda-tanda anemia menyerang, kepala akan merasa pusing, pucat, sesak nafas, jantung berdegup tak teratur, kehilangan tenaga, kejang serta susah tidur. Untuk jauhi anemia, dianjurkan untuk mengambil makanan yang banyak terkandung zat besi kerana zat besi bertindak untuk pembentukan sel darah merah. Makanan seperti buah aprikot, jagung, telur, kangkung dan buah petai yakni beberapa makanan yang mempunyai kandungan zat besi yang tinggi.

5. Turunkan Desakan Darah Tinggi
Buah petai mempunyai kandungan mineral kalium yang sangat tinggi tetapi rendah garam. Kandungan itu sangat baik untuk melawan penyakit desakan darah tinggi.

6. Menangani Sembelit
Apabila anda merasa susah buang air besar atau sembelit, mungkin saja saja anda tengah alami permasalahan pencernaan. Makan buah petai boleh jadi satu di antara langkah agar buang air besar jadi lancar lantaran buah petai mempunyai banyak kandungan serat yang bertindak menormalkan sistem pencernaan serta memudahkan proses buang air besar.

7. Anti Mabuk
Buat susu kocak buah petai melalui langkah campur susu sejuk dan sedikit jus petai. Imbuhkan madu agar rasa jadi manis. Susu kocak buah petai ditambah madu buat perut jadi tenang, kembalikan kandungan gula darah yang pernah drop, serta menormalkan kembali cecair badan yang hilang.

8. Kurangkan Risiko Obesiti
Satu kajian yang dikendalikan di Institute of Psychology Austria menyimpulkan bahawa biasanya permasalahan obesiti yakni lantaran desakan yang tinggi semasa kerja. Ya, tekanan tinggi semasa kerja buat sebahagian orang mencari langkah untuk mententeramkan diri. Satu diantaranya yakni dengan ngemil kerepek dan makan coklat. Mereka memang boleh beroleh sedikit ketenangan dan kelonggaran, namun mereka tidak tahu bahawa rutin ngemil yakni tidak baik untuk kesihatan. Untuk mengatasinya, diperlukan mengambil makanan yang mempunyai kandungan karbohidrat yang tinggi dan boleh bertahan lama. Satu diantaranya yakni dengan mengambil buah petai.

9. Mengurangkan Kemungkinan Stroke
Berdasarkan disuatu kajian yang ditulis dalam jurnal kesihatan Inggeris “The New England Journal of Medicine” menuturkan bahawa memakan buah petai sebagai makanan satu hari – hari bermanfaat turunkan kemungkinan kematian yang disebabkan stroke hingga 40%.

10. Membantu Berhenti Mero * ko * k
Berhenti mero * ko * k untuk biasanya orang yakni perkara yang sangat sukar ditangani. Selalu saja ada godaan dan rangsangan untuk kembali mero * ko * k. Cuba untuk mengambil buah petai kerana buah petai mempunyai kandungan vitamin B6, B12, potassium serta magnesium yang membantu berhenti dari kesan nikotin dalam tembakau atau ro * ko * k.

Sebenarnya masih tetap ada banyak manfaat buah petai yang lain yang belum diterangkan. Penjelasan di atas sekurang-kurangnya berikan input untuk kita bahawa sekalipun dibenci beberapa orang, buah petai nyatanya mempunyai manfaat luar biasa dan sangat berguna untuk kesihatan.

Di banding dengan epal, buah petai mempunyai keunggulan yang lebih. Kandungan karbohidratnya 2 kali semakin banyak, proteinnya 4 kali semakin banyak, vitamin A dan zat besinya 5 kali lebih banyak, mineral fosfornya 3 kali lebih ban


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2lQ8t8M
via IFTTT

from Merah Hati Cintaku http://ift.tt/2lMsdJq
via merahhaticintaku.blogspot.my

No comments:

Post a Comment