Wednesday 15 January 2020

Wang Suami Milik Isteri Tetapi Wang Isteri Bukan Milik Suami


Di dalam rumahtangga, seorang suami wajib memberikan nafkah untuk keluarganya. Oleh itu, perkara biasa bagi suami lebih ramai bekerja berbanding wanita. Walau demikian, mungkin ada wanita yang bekerja malah menjadi tulang belakang keluarga.

Idealnya, suami dan isteri saling membantu memenuhi keperluan isi rumah. Sekiranya suami memberi nafkah, isteri mengatur kewangan. 

Tetapi, kadang-kadang hidup yang disediakan oleh suami itu tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan kehidupan seharian sehingga akhirnya isteri juga menyumbang untuk membantu suami. Iaitu, isteri akan mempunyai pendapatan sendiri.


Kemudian, bagaimanakah hukum pendapatan isteri? Berhak atau tidak suami mengambil gaji isterinya? Wajibkah sekiranya isteri menjadi sebahagian daripada pendapatan untuk memenuhi keperluan isi rumahnya? Tinjauan berikut adalah ringkas.

Para ulama bersetuju jika pendapatan suami atau gaji untuk isterinya, ia tidak sama dengan gaji isteri, suami tiada hak dalam pendapatan isterinya. Kecuali jika isteri sanggup memberinya wang untuk membantu atau menyokong keluarga keluarganya.

Sekian penjelasan serba ringkas mengenai pendapatan isteri. Sehingga wujud frasa yang selalu disebut-sebut, “Wang suami adalah hak isteri, wang isteri adalah hak isteri” ini bukan kata-kata kosong tanpa makna. Ini telah dijelaskan dalam Islam jika itu benar.

Berhubung dengan kebenaran, diharapkan golongan para suami boleh berlaku adil terhadap pendapatan isteri dengan tidak mengambil harta isteri mereka tanpa sebarang redha. Tidak semestinya seorang isteri boleh berlaku bijak apabila dia mempunyai kekayaan harta atau pendapatan melebihi dari suaminya.

Sumber: Aliff Channel


from Sehinggit Media News https://ift.tt/2FSPaHm
via IFTTT

from Merah Hati Cintaku https://ift.tt/2Ri8gvX
via merahhaticintaku.blogspot.my

No comments:

Post a Comment